ثبت‌نام وام سرمایه در گردش زنبورداران در سامانه سیتا آغاز شد/ پیگیری تخصیص بخش دوم نهاده زمستانی زنبورداران

توضیحات:

  • مجری طرح توسعه صنعت زنبورداری کشور از پیگیری‌ها و تحقق آغاز ثبت‌نام وام سرمایه در گردش زنبورداران در سامانه سیتا خبر داد و در خصوص کم‌وکیف و چگونگی پرداخت آن سخن گفت. همچنین ایشان در مورد پیگیری تخصیص بخش دوم نهاده شکر زمستانی زنبورداران توضیحاتی ارائه داد.

    به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت زنبورداری ایران، سرمایه در گردش یکی از مشکلات اساسی زنبورداران کشور باتوجه‌به هزینه‌های جاری بسیار بالا برای رسیدن به تولید کیفی و موفق است. هزینه‌هایی از قبیل دفع آفات و خرید دارو، حمل‌ونقل و کوچ، تأمین نهاده، ابزار و ادوات و لوازم همواره این نیاز را ایجاد می‌کند که زنبوردار در این امور قابلیت هزینه‌کردن داشته تا در فصل‌هایی از سال بتواند با فروش عسل تولیدی این مخارج را جبران کند.

    از مدت‌ها قبل بحث حمایت از زنبورداران و ایجاد ردیف بودجه‌ای و تسهیلاتی برای صنعت زنبورداری به طور مجزا و خارج از ردیف‌های معمول دام و طیور مطرح بوده و از مطالبات به حق زنبورداران و صنعت زنبورداری بوده است.

    به گزارش عسلنا، دراین‌رابطه و در پی پیگیری‌های دفتر مجری طرح توسعه زنبورداری کشور، اکنون این وعده محقق شده و امکان تأمین بودجه و اعتبار برای تخصیص وام به زنبورداران بر اساس میزان نیاز، گستردگی کار، طرح‌های اقتصادی و توسعه‌ای و مطابق با تعداد کلنی‌ها برای زنبورداران میسر شده است.

    تخصیص بخش دوم نهاده شکر برای زمستان‌گذرانی

    مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، با اشاره به اینکه تخصیص بخش دیگری از نهاده دولتی به استان‌های کشور پیگیری و نامه مربوطه از سوی معاونت امور دام، به شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ارسال شده است، گفت: معاون محترم امور دام در نامه‌ای به جناب آقای یزدان سیف، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، عطف به نامه‌نگاری‌های انجام شده بر ضرورت تأمین شکر به‌عنوان نهاده ضروری و پرمصرف برای بقای کلنی‌های زنبورعسل، بر ضرورت تأمین سریع و به‌موقع میزان 20 هزار تن شکر باقیمانده از تخصیص نهاده زمستانی زنبورداران تاکید کرده است.

    حسین اکبرپور، تصریح کرد: در این نامه جناب مهندس دماوندی نزاد با تاکید بر مسئله خشکسالی متذکر شده‌اند که عدم تأمین سریع این نهاده باتوجه‌به موج سرما باعث افزایش تلفات زمستانی کلنی‌های زنبورعسل خواهد شد.

    اختصاص وام سرمایه در گردش زنبورداران

    ایشان در خصوص تخصیص اعتبار و وام سرمایه در گردش زنبورداران، اظهار کرد: ما از مشکلات عدیده زنبورداران، مطلع هستیم و می‌دانیم مسائل خشکسالی نیز بر این مشکلات افزوده است، همچنین از مشکل سرمایه در گردش زنبورداران نیز اطلاع داشته و پیگیری‌های زیادی کردیم که در مرحله اول مشکل عدم تخصیص بودجه و دیر ابلاغ شدن آن را داشتیم که الحمدلله اکنون این مشکل برطرف شده است.

    وی افزود: از محل بند الف تبصره 18 این تخصیص تسهیلات و تأمین اعتبار صورت‌گرفته و در سامانه سیتا برای بخش زنبورداری هم این وام‌ها برای همه زنبورداران فعال در قالب تسهیلات سرمایه در گردش و سایر طرح‌ها نظیر؛ تجهیز، توسعه و ایجاد و نوسازی ناوگان‌های فرسوده و تأمین ابزار و ادوات، امکان دریافت وام ایجاد شده است.

    ثبت‌نام و پرکردن فرم تسهیلات در سامانه سیتا

    اکبرپور، اضافه کرد: برای دریافت این تسهیلات ابتدا باید زنبورداران عزیز با مراجعه به سامانه سیتا(cita.maj.ir) فرم مربوطه را پر کرده و مدارک لازم را بارگذاری و تامین کنند و بر اساس اولویت های استان ها این درخواست ها در سازمان جهاد کشاورزی استان ها بررسی و متقاضیان به بانک معرفی می شوند.

    اولویت‌های مهم در تخصیص این وام‌ها

    مجری طرح توسعه زنبورداری کشور، عنوان کرد: معاونت برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی هر استان با همکاری اعضای کمیته از جمله معاون امور دام هر استان، اولویت‌ها و طرح‌های مربوطه را بررسی و در خصوص آن تصمیم‌گیری و زنبورداران را به بانک‌ها معرفی می‌کنند.

    وی، ادامه داد: بر اساس ظرفیت و اعتبار موجود و نوع طرح، تعداد کلنی، ضرورت‌ها و میزان نیاز و نیز تحقیقات و اطلاعات موجود، میزان این اعتبارها مشخص می‌شود و افراد هم می‌توانند در فرم ثبت‌نام میزان و نوع نیاز خود را مشخص کنند.

    ایشان، ابراز کرد: برای طرح‌های توسعه‌ای هم کارشناسی لازم صورت‌گرفته و بر اساس نوع طرح و نیازهای بهسازی، توسعه، خرید تجهیزات و.. میزان این تسهیلات متفاوت است و استان‌ها برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند که بر اساس نوع ضمانت و ضرورت نیازها و طرح‌های توجیهی ارائه شده، بازدید میدانی توسط کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی استان‌ها و نظر کارشناسی برای اعطای این وام ها اقدام کنند. 

    کارمزد وام‌ها از محل خدمات یارانه‌ای تقلیل می‌یابد

    اکبرپور، تشریح کرد: ما نیازهای بخش زنبورداری کشور را در اولویت‌های ارسالی لحاظ کرده و برای معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی ارسال کردیم و با پیگیری‌های لازم این امر محقق شد که برای ادارات کل استان‌ها نیز ابلاغ می شود.

    این مدیر ارشد زنبورداری کشور، یادآور شد: بر اساس ضوابط این‌گونه وام‌ها، کارمزد و بازپرداخت با 18 درصد بوده که البته بر اساس قوانین این تسهیلات شامل یارانه می‌شود و بر مبنای میزان سرمایه‌گذاری، مناطق محروم، دوره مشارکت زیر شش ماه و موارد دیگر در قانون بودجه ذکر شده که از منابع یارانه‌ای می‌توانند استفاده کنند و میزان کارمزد قابل تقلیل است که مطابق بند الف تبصره 18 قانون بودجه کل کشور، این وام‌ها پرداخت می‌شود.

    مدارک موردنیاز جهت ثبت‌نام

    اکبرپور، در پایان خاطرنشان کرد: این تسهیلات در راستای سیاست‌های حمایتی معاونت امور دام در قبال تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش زنبورداران و توجه و تاکید بر حل مشکلات بخش زنبورداری است که در بخش (ج) این سیاست‌های حمایتی از زیربخش زنبورداری حمایت و موردتوجه ویژه برای سرمایه در گردش قرار گرفته، در نظر گرفته شده است. 

    به گزارش عسلنا، مدارک موردنیاز جهت بارگذاری طرح‌های تبصره ۱۸، عبارت‌اند از: برای شخصیت حقیقی، تصویر کارت ملی، تصویر برگ اول شناسنامه، تصویر مدرک تحت حمایت، تصویر قبض تلفن محل سکونت، تصویر کارت پایان خدمت، سایر مدارک صنفی و زنبورداری و درخواست کتبی.


  • تهیه و تنظیم توسط پرورش ملکه خاطره
    تماس : 09023025634
    انتشار خبر در :